Thursday 11 October 2012

Lemang- Makanan Tradisional Kaum Melayu




LEMANG
Lemang ialah sejenis makanan tradisi yang disukai orang ramai. Lemang hanya terdapat ketika Hari Raya.Semua orang daripada pelbagai kaum suka makan makanan tradisi ini.Lemang telah direkodkan sebagai hidangan istimewa sejak 1864.Makanan tradisional ini dihidangkan bersama rendang atau serunding. Lemang diperbuat daripada beras pulut dan santan.Nasi didalam buluh dibakar dengan daun pisang.Kaedah memasak yang menggunakan buluh ialah cara memasak kaum asli di Malaysia.

6 comments:

  1. Lemang is very tasty and delicious. I like it so much.

    ReplyDelete
  2. Lemang adalah makanan kegemaran rakyat Malaysia. Ia juga boleh dikenali sebagai makanan 1 Malaysia kerana digemari oleh semua kaum di Malaysia. Pada asalnya, lemang merupakan makanan tradisional kaum Melayu, kini kita dapat melihat lemang dijamukan pada perayaan lain contohnya Hari Gawai, Hari Tahun Baru Cina...
    Saya berharap cikgu Phang dapat berkongsi cara membuat lemang (gambar) pada masa akan datang, dan saya pasti ia tentu menarik minat pelajar kita.

    ReplyDelete
  3. Ia juga makanan yang mesti dihidang pada Hari Raya.

    ReplyDelete
  4. Blog cikgu sangat menarik dan telah amat memanfaat saya tentang makanan tradisional.

    ReplyDelete
  5. ya, cikgu. lemang memang makanan kegemaran orang ramai. Sering dapat berjumpa orang bidayuh membakar lemang di tepi jalan sambil menjualnya. lemang adalah makanan yang sangat digemari oleh adik saya.

    ReplyDelete
  6. lemang ini memang saya suka makan, saya juga pernah lihat pakcik yang berjiranan membakarnya.

    ReplyDelete