Friday 2 November 2012

Nasi Kandar-Negeri Perak

                                           
Nasi kandar adakah satu hidangan utara Malaysia yang popular, dan berasal dari Pulau Pinang. Ia satu hidangan nasi kukus yang boleh tawar atau sedikit berperisa, dan disajikan dengan kepelbagaian kari dan hidangan sampingan.


Perkataan Nasi Kandar, timbul sewaktu waktu kelihatan penjaja nasi menjinjing (mengandar) tiang yang menggantung dua bekas nasi. Nama itu telah kekal dan hari ini perkataan Nasi Kandar ada kelihatan pada kebanyakan restoran Tamil Islam atau "Mamak Malaysia" dan gerai hidangan India Muslim.

Nasi untuk dijadikan nasi kandar biasanya diletakkan dalam bekas kayu kira-kira tiga kaki tinggi yang memberi ia satu bau tersendiri. Hidangan nasi kandar dilengkapi oleh daging seperti ayam goreng, limpa kari, daging lembu, telur ikan, udang atau sotong goreng. Hidangan sayur itu biasanya adalah seperti terung, bendi atau peria. Satu campuran sos kari dituang pada nasi. Ini dipanggil 'banjir' (pembanjiran) dan menyampaikan satu rasa pelbagai pada nasi.


6 comments:

  1. Lihat gambar ini telah membuat saya lapar, sangat sedap nasi kandar.

    ReplyDelete
  2. Nasi kandar ini tentu membuka selera semua!

    ReplyDelete
  3. Nota yang disediakan sangat jelas dan mudah difahami. Tahniah..

    ReplyDelete
  4. selepas membaca nota yang disertakan , baru saya tahu akan makanan tradisional di pulau pinang ini, oleh itu blog ini memang memanfaatkan kepada semua yang suka "jalan-jalan, mencari makanan ".

    ReplyDelete
  5. saya pernah memakan makanan ini semasa berkunjung ke rumah abang ipar di perak, agak pedas tetapi nyaman.

    ReplyDelete
  6. terima kasih atas sokongan kawan, anak murid dan rakan guru sekalian

    ReplyDelete